Svåra val

Bilderna på vissna fröställningar i vinterlandskap får illustrera nutidsmänniskans valmöjligheter.  Nästan lika men ändå olika. Livet består av val. I den uppsjö av valmöjligheter som finns inom alla områden i dag är nästan de små vardagsvalen svårast. 

Ta till exempel svårigheten att köpa en liter mjölk. Jag står framför kyldisken och ser rader med olika förpackningar som alla innehåller mjölk. Det finns olika fabrikat, fetthalt, framställning, laktos eller ej, ekologisk, kravmärkt m.fl. Vill man dessutom vara ekonomisk och ta hänsyn till priset finner man snart att det kan vara kraftiga variationer. I vanliga fall använder vi inte mjölk annat än när jag ska baka men när barnbarnen ska komma på besök blir det problem. Om jag lyckas hitta en som är ekologisk (vissa barnbarn dricker inte annars) så ska den också vara laktosfri (vissa barnbarn sägs vara laktosintoleranta). Lyckan är stor om jag lyckas hitta en mjölk som klarar båda kriterierna men då upptäcker jag att det inte var den röda fullmjölken utan en magrare sort och det går nog inte an. Så där kan jag stå och fundera fram och tillbaka och ganska säkert är att jag ändå kommer hem med fel mjölk.

För den som vill vara ekonomisk och handla de varor som för tillfället säljs till extrapris blir problemet med alla valmöjligheter som ett oöverkomligt berg. Man ska hålla koll på fabrikat, olika smaker, förpackningens vikt och mycket annat. På inköpsnotan noterar man noggrant allt som gäller enligt reklamutskicket och ändå händer det ibland att man väljer fel vara och får betala ett surt pris för något som man egentligen inte behövde när man tänker efter. 

Andra gånger har man lyckats enligt konstens alla regler att faktiskt hitta den rätta annonserade varan men då har butiken missat att lägga in extrapriset i sin dator. Jag gissar att många glatt betalar överpris i tron att de har fått det billigt, då de inte ens tar emot kvittot.

Själv är jag matvaruhandelns gnälligaste kund. Personalen tittar skräckslaget när de ser den där envisa tanten vänta vid reklamationsdisken. Men rätt ska vara rätt, har man lockpriser ska man också hålla vad man lovar. Innan jag lämnar butiken går jag noga igenom kvittot. I säkert femtio procent av fallen hittar jag något som de har tagit fel pris för.  Då blir det till att plocka igenom alla kassar och hitta just den varan, knalla tillbaka till disken och påpeka butikens slarv. Så rasslar det till i myntutkastet och jag får tillbaka mina pengar men om de ändrar priset innan nästa kund kommer, det är jag tveksam till.

Det var lättare att handla när jag var barn. Då åkte man till Per Anderssons lanthandel i Rudö. Där stod han själv bakom disken med en vit, svartskärmad handelsmössa och tog emot beställningarna som fanns på notan. Kaffet maldes precis när man beställde det och doften spred sig i butiken. Alla varor förpackades noggrant i fint papper och priset summerades med blyertspennan som alltid fanns bakom örat.

Om telefonen ringde medan kunder väntade svarade han alltid: "Per Andersson, bråttom, bråttom." Och när de kräsna kunderna undrade om varorna var färska svarade han: "Färsk för dagen, kom i går"

Innan vi barn vände hemåt med det som mamma skrivit på notan lyfte han på locket till den stora glasburken som stod på hyllan bakom honom, där fick vi välja var sin godis och sorterna var inte så många att det blev något svårt val.

Skriv en kommentar

Kommentarer: 0