En historisk resa

En Tristrams stare som breder ut sina vingar i frihet får symbolisera alla upplevelser vi gjorde under vår resa till Israel och Jordanien förra veckan.

Vi hann se mycket och det kommer att ta tid att summera alla intryck.

Resan började i Tiberias som ligger intill Genesaretsjön. Efter framkomsten klockan 2 på natten fick vi "sovmorgon" så vi behövde inte vara färdiga för nästa dags utflykt förrän 8,30. Längre frist än så kunde vi inte få eftersom vi skulle hinna med hela medelhavskusten bl.a. Caesarea, Haifa och Akko, där vi fick se utgrävningar, trädgårdar hamnar m.m.

Dag två började vi med en båttur på Genesaret. Båten var byggd efter en modell från Jesu tid, Sjön var vacker i solskenet men det var lite svårt att" tänka bort" all byggnation som på senare tid växt upp längs stränderna. Vidare besökte vi Kapernaum, Tabgha (där bespisningsundret ska ha ägt rum) och saliprisningarnas berg.

Dag tre ägnade vi åt utgrävningar i Bet Sheán innan vi åkte vidare till Jeriko. Vid den staden, som är den äldsta  forfarande bebyggda, ligger frestelsernas berg. I Qumran fick vi historien runt Dödahavsrullarna som skrevs under första århundradet och återfanns 2000 år senare. Vi hann också med Betlehem och den så kallade födelsekyrkan, en kyrka inredd med en mängd förfärligt fula ljuslyktor, man fick krypa ner i en krypta och se en stjärna på golvet där Jesus ska ha fötts.

Den kvällen kördes vi så till Jerusalem, där vi bodde resten av veckan. Hotellet var beläget på Olivberget med underbar utsikt över Jerusalem. (Men med all bebyggelse och trafik var det svårt att tänka sig Jesus sitta där och samtala med sina lärjungar.

Första dagen i Jerusalem ägnade vi åt gamla staden. Såg Betesda där jesus botade en lam man, gick Via Dolorosa fram till Golgata där flera kyrkor trängdes på samma utrymme. Bland mycket annat kom vi också till Davids grav och till salen där Jesus höll sista måltiden med lärjungarna och naturligtvis klagomuren.

Som ni förstår var det intensiva dagar och när vi kom till torsdagen fick de som ville möjlighet att strosa på egen hand så gjorde vi det. Den dagen är vi särskilt glada för, då besökte vi Getsemane, som låg strax nedanför vårt hotell. En trädgård med mycket gamla olivträd, det sägs att några kan vara från Jesu tid. Några anspråkslösa små blommor växte vid trädens rötter och man kunde verkligen känna igen platsen som den vi läser om i Bibeln.

Av en händelse hittade vi också trädgårdsgraven som också kallas Gordons Golgata. Trötta som vi var på att se alla pråliga kyrkor som smällts upp över varje helig plats fick vi en skön stund i den trädgård där man på 1800-talet grävde fram en grav som mycket väl kan vara Josef från Arimateas grav. Intill trädgården låg den klippa som Gordon anser vara Golgata. Trädgården vårdades av en engelsk organisation som gjorde det ideellt, den var vacker och rogivande. Den här dagen var en höjdpunkt på resan.

Sista dagen blev det så Jordanien igen. Vi åkte linbana upp på Masadas klipplatå och såg platsen som var judarnas sista bas i deras kamp mot Romarna år 70 e.kr. Förutom utgrävningar och historia kunde vi också beundra utsikten därifrån och vi förundrades också över alla vackra starar som trivdes där.

Innan vi åkte till Döda havet för att bada gick vi en promenad i vackra En Gedi. En frodig oas mitt i öknen.